Per 1 januari 2020 hebben alle eenmanszaken een nieuw BTW-identificatienummer ontvangen. Het BTW ID vervangt niet het omzetbelastingnummer maar is wel gekoppeld aan het OB-nummer.

De Belastingdienst gebruikt al jaren het burgerservicenummer (BSN) van een eigenaar van een eenmanszaak als onderdeel van het omzetbelastingnummer. Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming bleek dit in strijd te zijn met de privacywetgeving, daar elke bedrijf wettelijk verplicht is om het omzetbelastingnummer te vermelden op de website, briefpapier, e-mail en alle andere communicatiemiddelen.

Wanneer gebruik je welk nummer?

  • Omzetbelastingnummer (OB-nummer) gebruik je alleen in communicatie met de Belastingdienst.
  • Het BTW-identificatienummer gebruik je voor alle zakelijke communicatie en contacten.

Ben je eigenaar van een eenmanszaak? Dan dien je met ingang van 1 januari 2020 het nieuwe BTW ID te hanteren bij:

  • Vermelding op website
  • Briefpapier
  • Facturen
  • Digitale verkoopfactuur sjablonen
  • E-mail
  • Boekhoudprogramma
  • Administratiesoftware
  • En alle overige communicatiemiddelen

Ook dien je het nieuwe BTW ID te hanteren bij:

  • Inkopen bij een groothandel of bij een andere leverancier gevestigd in Nederland
  • Inkopen bij een leverancier die gevestigd is binnen de EU
  • Inkopen bij een leverancier die gevestigd is buiten de EU
  • Overige handel binnen de EU

Bestelde je de afgelopen jaren met regelmaat bij een webshop bijv. kantoorartikelen, drukwerk of andere zaken of een groothandel. Log dan, controleer je instellingen en pas je omzetbelastingnummer aan naar het nieuwe BTW ID.

Werk je in de bouw en factureren andere bedrijven BTW verlegd naar jouw eenmanszaak? Geef je nieuwe BTW ID door aan het bedrijf en vraag om een nieuwe factuur.

Voldoet jouw administratie al aan deze nieuwe wetgeving?