Je loopt al jaren met het idee om voor jezelf te gaan werken. Het ondernemerschap trekt je aan. Iedere keer als je over je idee nadenkt, komt er dat ene stemmetje dat roept: “Er zijn al zoveel… (vul maar in) communicatieadviseurs, coaches, massagetherapeuten, tekstschrijvers, klussenbedrijven, broodjeszaken, restaurants….”
Kortom: Wie zit er op mij te wachten?

Sommigen laten zich leiden door dit stemmetje en ‘pakken’ hun idee weer op en ‘zetten het terug in de kast’.
Anderen twijfelen lange tijd, zal ik wel of toch maar niet.
En dan zijn er nog de mensen die geen last hebben van dit stemmetje of het gewoonweg negeren en een bedrijf starten.

Wat je ook doet, in welke fase je ook zit, er komt een moment waarin je je afvraagt:
Wat maakt mijn bedrijf uniek?
Waarom zouden klanten naar mij toekomen in plaats van mijn concurrent (ik noem ze liever collega’s 😊)?
Iedereen doet toch hetzelfde werk?

Het antwoord is simpel, jouw bedrijf is uniek omdat JIJ uniek bent.
Jouw eigen-wijze:

  • hoe je met klanten omgaat
  • wat je voor ze doet
  • wat je hun geeft
  • hoe je je werk doet
  • hoe je luistert, meedenkt, aanvoelt

Dat heeft je collega niet, want hij/zij heeft zijn/haar eigen-wijze.

Uiteraard is vakkennis een belangrijk onderdeel, want je kunt dromen van eigen kapperszaak maar als je nog nooit een schaar in je handen hebt gehad, dan mis je vakkennis. Tenzij je in mogelijkheden denkt, een vakkracht aanneemt en jij de kapsalon gaat leiden. Er is soms meer mogelijk dan je denkt.

Dus, wat maakt jouw bedrijf uniek?

Inderdaad… JIJ!

Schrijf eens voor jezelf op:

  • welke persoonlijke eigenschappen jij hebt
  • welke kwaliteiten
  • wat je zou kunnen betekenen voor een klant
  • hoe je werkt
  • waar je goed in bent
  • waar je blij van wordt
  • en wat is die ene eigenschap of dat ene talent waarvan iedereen altijd zegt: “dat is zo knap van jou…” “dat zou ik ook wel willen kunnen…” “jij kunt dat zo goed…” “ik vraag het aan jou want jij weet alles over… ” en waarvan jij vervolgens denkt: Ach zo moeilijk is dat niet….

Vind je het lastig om jezelf te beschrijven, vraag dan eens aan een collega, vriend(in), partner of familielid welke eigenschappen zij in jou zien of ervaren. Luister naar wat ze je vertellen en schrijf het op. Het zou maar zo kunnen zijn dat wat jij als ‘normaal’ beschouwt: Dat doet toch iedereen? Zo werkt toch iedereen? als UNIEK door anderen wordt gezien.

En dat is het antwoord op de vraag, wat maakt jouw bedrijf uniek!